Bij de HEMA linksaf!

Binnensteden veranderen! Zowel het winkelaanbod als de redenen voor een bezoek aan de stad zijn in beweging. Dit vraagt om een nieuwe aanpak. Door delen van de stad open te stellen voor fiets en auto ontstaan er meer mogelijkheden voor andersoortige bedrijvigheid zoals een tandartspraktijk, timmerbedrijf, slijterij en voor wonen. Ook ontstaan er betere omstandigheden voor de huidige winkels. Het voetgangersgebied in de Arnhemse binnenstad kan en moet compacter. Een binnenstad die leeft!

Arnhem was in 1995 één van de eerste steden in Nederland, waar de binnenstad werd afgesloten voor fietsen en auto’s; een rustige winkelomgeving kreeg prioriteit.

We zijn inmiddels 20 jaar verder en moeten alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat de winkelomgeving niet té rustig wordt. Het winkelaanbod verandert door de ontwikkeling van internetaankopen, bezoekers komen of juist doelgericht naar de stad voor een specifiek product (snel op en neer) of juist om gezellig te shoppen en wat te eten en te drinken.

Om de mogelijkheden voor andersoortige bedrijven te vergroten en om de omstandigheden voor bestaande winkeliers te verbeteren is het belangrijk om de binnenstad beter toegankelijk te maken. Dat bereik je door delen van de stad open te stellen voor fiets en auto.

Jan Peters (CEO en oprichter van Chasin en Score) zei al: “Arnhem heeft meer voetgangersgebied dan New York en Londen bij elkaar”. Ook Cor Molenaar (hoogleraar Erasmus Universiteit Rotterdam en directeur adviesbureau eXQuo) hamert keer op keer op een goede bereikbaarheid van winkelgebieden en parkeerplaatsen daar waar je wezen moet.

Op dit moment heeft Arnhem een voetgangersgebied dat ruim twee keer zo groot is als dat van de binnenstad van het gezellige Den Bosch. Het is zelfs even groot als het voetgangersgebied in Amsterdam! Met het VVD-voorstel wordt ongeveer 1/5 deel van het huidige voetgangersgebied ook toegankelijk voor fiets en auto.

Het verkleinen van dat voetgangersgebied is geen doel op zich maar het biedt belangrijke kansen. Een deel van de binnenstad wordt aantrekkelijker voor ambachtsbedrijven, (para)medische bedrijven, bedrijven in de dienstverlenende sector etcetera. Voor bestaande winkels geldt dat zij ineens weer bereikbaar zijn voor fiets en auto.

“Mengen van voetgangers, met auto’s en fietsen geeft levendigheid aan een stad en biedt bovendien kansen voor andere bestemmingen. In Den Haag zijn de Denneweg en het Noordeinde erg geliefd: auto’s rijden af en aan. In Amsterdam geven auto’s en trams kleur aan de Beethovenstraat. In Utrecht zijn de autoluwe grachten veel interessanter dan het autovrije Hoog Catharijne. Stel je voor dat de fietsen en de auto’s weer normaal toegang krijgen. Dat zou niet alleen de dynamiek terugbrengen op straat, maar ook de dynamiek in het winkelbestand”: Wim Derksen (socioloog, hoogleraar bestuurskunde).

Een binnenstad die leeft!

Vragen of opmerkingen?
Graag!