Uitgeprocedeerde asielzoekers niet langer opvangen

Vragen ten behoeve van vragenhalfuurtje 29 februari 2016.

De VVD-fractie is er tegen om -zonder rekening te houden met landelijke afspraken over de ‘bed, bad, broodregeling’- uitgeprocedeerde asielzoekers op te vangen. Wij vinden dat uitgeprocedeerde asielzoekers veilig terug kunnen keren naar hun land van herkomst.

Je kan het hebben over de te lange procedures. Maar als aan het eind van de procedure de rechter oordeelt, moeten we dat handhaven. Ook als dat betekent dat mensen terug moeten. Dat is wel zo rechtvaardig ten opzichte van de uitgeprocedeerde asielzoekers die wel terug gaan. En het is gelukkig ook niet ongebruikelijk dat we het oordeel van de rechter volgen.
Voortdurende opvang ontneemt de uitgeprocedeerde asielzoekers de prikkel om te vertrekken. Het geeft ze alleen maar valse hoop.

In de uitzending van Nieuwsuur dd 9 februari 2016 zegt het college van B&W “ja, dat klopt”, dat het niet uitmaakt wat het kabinet besluit over de bed, bad brood-regeling, wij trekken gewoon ons eigen plan.
Uitgeprocedeerd of niet, het maakt het college van B&W blijkbaar niet uit.

1. Klopt het dat het voor het college niet uitmaakt wat het kabinet besluit tav de bed, bad brood-regeling?
2. Wat is volgens het college het verschil tussen uitgeprocedeerde asielzoekers die wel terug gaan naar het land van herkomst en uitgeprocedeerde asielzoekers die in Arnhem blijven?
3. Wanneer het kabinetsakkoord wordt uitgewerkt in een plan om uitgeprocedeerde asielzoekers -via enkele landelijk aangewezen centra- te laten vertrekken, werkt het college daar dan onverkort aan mee?