VVD Arnhem wil parkeertarieven verlagen

VVD Arnhem vindt dat het parkeerbeleid voor een belangrijk deel de gastvrijheid van Arnhem bepaalt voor bezoekers die met de auto komen. Het parkeerbeleid is een belangrijke pijler onder de regionale concurrentiekracht van onze binnenstad. Volgens de VVD-fractie is het verlagen van de parkeertarieven een goede impuls voor de aantrekkelijkheid van de binnenstad en daarmee voor de binnenstadseconomie.

Parkeerbeleid is meer dan tarieven. Het gaat ook over andere –volgens de VVD-fractie volkomen verkeerde- besluiten die de coalitie van D66, SP, CDA en CU heeft genomen.
Bijvoorbeeld het invoeren van betaald avondparkeren en het opheffen van straatparkeerplaatsen; o.a. door het autovrij maken van het Gele Rijdersplein en de Markt. Geen detailhandelsvisie kan zulke besluiten compenseren!

In november 2015 is in de raad een VVD motie aangenomen dat economische effecten van gemeentelijke parkeermaatregelen door het college worden uitgewerkt in een notitie. De wethouder heeft nu nogmaals toegezegd dat deze notitie er komt.

Om in overleg met de stad (ondernemers, belangenbehartigers, bewoners) te kunnen komen tot voorstellen om de parkeertarieven te verlagen moeten we weten over welke bedragen we het hebben. Om die reden heeft de VVD het College van B&W d.d. 29 februari 2016 de volgende vragen gesteld:

1. Inzichtelijk te maken (voor 1 mei 2016) wat de meeropbrengsten zijn van het parkeren op zondagen nu er ruime ervaring is met de koopzondagen.
  2. Inzichtelijk te maken (voor 1 mei 2016) welk bedrag nodig is om de parkeertarieven:
    a. te halveren;
    b. op zaterdagen en zondagen vast te stellen op € 1,-
    Zodat de raad op basis daarvan en in overleg met de stad keuzes kan maken; eventueel (ook) voor andere dagen van de week.
  3. Inzichtelijk te maken (voor 1 mei 2016) wat de mogelijkheden zijn om de vergunninghouders (niet zijnde bewoners) door bijvoorbeeld tariefdifferentiatie meer te bewegen richting de parkeergarages.

Deze informatie is toegezegd door het college.

De opties die wij noemen, zoals het halveren van de tarieven en ‘n €1- tarief op zaterdagen en zondagen zijn nadrukkelijk niet de enige opties, maar bedoeld om voldoende cijfers boven tafel te krijgen om in overleg met de stad verder te kijken wat reële en goede opties zijn. Dat kunnen dus ook tariefacties op andere dagen van de week zijn.

Wij zijn -in tegenstelling tot D66- niet zo geïnteresseerd in de meeropbrengsten van het betaald avondparkeren, omdat dat een maatregel is waar de VVD het liefst vanaf wil. Met die meeropbrengsten willen wij ons dus niet rijk rekenen.

Zodra wij de cijfers hebben ontvangen komen we, in overleg met u, graag met voorstellen om de parkeertarieven te verlagen.