Denken als een ondernemer

De fracties van VVD, D66 en PvdA willen het ondernemersklimaat in Arnhem versterken door bestaande bedrijven en ook nieuwe bedrijven op een uitmuntende wijze te faciliteren. Om dit te bewerkstelligen hebben we een initiatiefvoorstel uitgewerkt.

Voor een gezonde economie in Arnhem zijn ondernemers onmisbaar. Het bedrijfsleven is de banenmotor van Arnhem.

De gemeente hoeft ondernemers niet te vertellen hoe zij hun bedrijf moeten runnen. Dat kunnen ze zelf wel. De gemeente kan wel zorgen voor een positief ondernemersklimaat. Het is de basis van een goed economische beleid en daarmee ook voor de werkgelegenheid. We moeten de rode loper uitrollen voor nieuwe en bestaande bedrijven. De huidige situatie vraagt om een onorthodoxe aanpak met lef, om hinderlijke bureaucratie uit de weg te ruimen. We willen een ‘ja, tenzij’-aanpak.

De drie pijlers onder dit voorstel zijn: accountmanagement, acquisitie en ruimte om te ondernemen.

Accountmanagement

De initiatiefnemers willen een deskundig en herkenbaar team van accountmanagers. Bedrijven komen niet bij een loket maar bij een persoon; voor ieder bedrijf één accountmanager die zorgt voor één integraal antwoord. De ondernemer niet lastigvallen met verschillende hokjes en afdelingen, maar behandel hem als klant.

Acquisitie

Het aantrekken van nieuwe bedrijven en formules is voor de economische ontwikkeling en banengroei van groot belang. Zodra een bedrijf interesse toont in Arnhem er op af en in gesprek gaan. Ook proactief analyseren voor welke bedrijven en formules Arnhem interessant is en vice versa; en actie ondernemen. Dat kunnen nadrukkelijk ook formules zijn die tot op dit moment alleen nog direct over de grens in Duitsland actief zijn.

De acquisiteurs kunnen bij hun gesprekken gebruik maken van ‘ambassadeurs’, Arnhemse ervaringsdeskundigen; vertegenwoordigers van VNO/NCW en Arnhemse bedrijven en instellingen. Tijdens de gesprekken om te komen tot dit voorstel is er van verschillende kanten een dergelijk aanbod gedaan.

Ruimte voor ondernemen

Regels zijn er om grenzen te stellen, maar grenzen moeten geen blokkades zijn; meedenken, de rode loper uitrollen, ‘ja, tenzij’-beleid. Er moet ruimte blijven om te ondernemen en ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Accountmanagers (en acquisiteurs) moeten in staat zijn snel en flexibel te reageren ook als regels initiatieven in de weg staan. Niet uitgebreid gaan studeren, maar een tijdelijke verruiming in de praktijk testen. Dit geldt voor kleinere en grote onderwerpen.

In het initiatiefvoorstel is uitwerkt wat de taken van de accountmanagers en acquisiteurs moeten zijn en hoe ze aan de slag kunnen.

VVD, D66 en PvdA willen dat deze werkwijze binnen één jaar de norm is!