Veel VVD-wensen gehonoreerd!

Vorige week hebben we in de gemeenteraad de Perspectiefnota 2017-2020 vastgesteld. We hebben als VVD-fractie de volgende onderwerpen met succes naar voren gebracht:

Mooi pamflet

Vorige week kwam er een mooi pamflet over parkeren en bereikbaarheid van het Platform Binnenstad Arnhem. Dit platform is een samenwerking van OndernemersKontakt Arnhem (OKA), Vereniging City Centrum Arnhem (CCA), Koninklijke Horeca Nederland, CultuurNetwerk Arnhem (CNA), Vereniging van Eigenaren Citycenter Arnhem (VECA) en Grootwinkelbedrijf Arnhem.

In het pamflet staan 11 concrete actiepunten. Met een groot aantal van die verbeterpunten is ook de VVD-fractie al langere tijd aan de slag om ze te realiseren; voor een gastvrije en bereikbare stad! Van het openstellen van het Gele Rijdersplein/Looierstraat voor flitsparkeren tot het verlagen van de parkeertarieven, etcetera. Het is in deze gemeenteraad erg moeizaam om hier de handen voor op elkaar te krijgen. Eén van de acties in het pamflet is om onderzoek te doen naar het idee van de VVD om aan de randen van het huidige voetgangersgebied andersoortige bedrijvigheid te stimuleren door daar fiets- en autoverkeer mogelijk te maken.

Met de komst van het pamflet, komt er hopelijk beweging in al deze goede plannen. We hebben het Platform Binnenstad Arnhem terecht met veel enthousiasme onthaalt.

Het is nu de vraag of we inderdaad mét de stad besturen of dat het college liever oostindisch met de stad bestuurt.

Naar aanleiding van onze motie komt het college vóór de begroting met een reactie op het pamflet. Met extra aandacht voor de vraag welke van de 11 genoemde acties volgens het college nog deze collegeperiode kunnen worden doorgevoerd. Want daar gaat het om!

Eusebius

Een trotse stad  is trots op haar icoon. Voor de VVD is het belangrijk dat de 75e herdenking plaats kan vinden in een Eusebius zonder steigers. Wij gaan er van uit dat het college er alles aan doet -in overleg met alle mensen en instanties die behulpzaam kunnen zijn- om dat te realiseren. Wij zullen dat steunen en zelf acties ondernemen waar mogelijk.

Vorige week kwam er een veelbelovend persbericht. Goed om te zien dat de hakken uit het zand zijn. Zonder tegenbericht gaan wij er van uit dat die doelstelling over  de 75e herdenking in een Eusebius zonder steigers,  wordt gerealiseerd.

Met ambitie de overlast te lijf

Handhaving is duidelijk het ondergeschoven kindje van dit college. Onze klassering op de AD misdaadmeter weerspreekt dat niet. We zijn van plek 8 naar plek 7 gestegen en dat is op deze lijst geen vooruitgang!

Ook tijdens het canvassen (door VVD-fractie en bestuur) en een onlangs georganiseerde raadsactiviteit met 80 Arnhemmers, werd overlast en het gevoel van onveiligheid vaak genoemd.

Het gaat om een toenemend gevoel van onveiligheid in het centrum tot overlast door scheurende scootertjes. Het gaat om Arnhemmers die zich veilig willen voelen in winkelcentra en om ouders en kinderen die veilig over willen steken bij school.

Deels een taak voor de wijkagent (waar de VVD keer op keer het belang van onderstreept) en grotendeels een gemeentelijke handhavingstaak. Het gaat over de vraag of er in Arnhem voldoende handhavers zijn.

Het college reageert veel te zuinigjes: “we redden het behoorlijk”, “we komen ’n heel eind” en “het gaat best aardig”. Dat is voor de VVD natuurlijk onvoldoende. Met dergelijke teksten komen we niet op de goede lijstjes.

Een motie van de VVD hierover dienen we in als de nieuwe nota handhaving wordt besproken. Deze komt vóór de begroting zodat we nog dit jaar spijkers met koppen kunnen slaan.

Eerlijk delen.

Oók in het sociale domein is handhaving van belang. Welke actie onderneemt het college daar? Er is jaren geleden een pilot gedaan (uitkeringsfraude) die kostte veel geld, maar leverde nog meer op; meer dan 25% rendement. En los van die rekensom is het van belang dat we de naleving van ook dié regels handhaven. Niet alle mensen zijn van kwade wil, niet alle mensen zijn van goede wil.

Om eerlijk te kunnen delen moeten we toezien op eerlijk gebruik van de regels en het geld. Als we het zorgvuldige systeem in de lucht willen houden, moeten we het niet laten ondermijnen.

Een motie van de VVD hierover is overgenomen.

Regionale successen delen

Arnhem is van plaats 39 naar plaats 47  gezakt in de ranglijst van economische toplocaties; dat is slecht nieuws. Máár, we hebben een onlangs opgerichte regionale Economic Board (met onderwijs, ondernemers en overheid) waar de VVD veel belang aan hecht en veel van verwacht. We hopen en verwachten dat ze snel van start gaan met concrete projecten. Met een motie hebben we het college gevraagd om ons op de hoogte te houden van de resultaten van de Economic Board zodat we gezamenlijk de successen uit kunnen dragen. De motie is overgenomen.