(Woon)principes: kijken & luisteren naar de vraag vanuit de wijken

De VVD-fractie heeft ingestemd met de door het college gepresenteerde Woonprincipes. Dit zijn afspraken omtrent wonen die samen met de partijen in de stad zijn samengesteld. In de praktijk blijkt papier geduldig. En ook hier rijst de vraag: wordt er wel mét de stad bestuurd?

Een voorbeeld is de situatie rond Het Palet in de wijk Burgemeesterswijk/Hoogkamp: er is samen met de bewoners een wijkactieplan gemaakt waarin staat dat de wijk behoefte heeft aan woonvormen voor senioren die in de wijk willen blijven wonen. Zij maken plaats voor doorstroming op de woningmarkt. Daarbij zijn met de wijk plannen gemaakt voor de locatie Het Palet, bewoners samen met verschillende initiatiefnemers, gesprekken met ambtenaren en wethouders. Dan ligt er ineens een brief op de mat: Het Palet wordt verkocht aan Portaal. En het idee van het college is om er ca 20 appartementen (sociale woningbouw) voor alleenstaanden te realiseren waarvan 7 voor statushouders.

Het college gaat met dit voorliggende plan voor de locatie ‘Het Palet’ geheel voorbij aan het wijkactieplan en aan de vaak uitgesproken uitgangspunten dat we kijken en luisteren naar de vraag in de wijk.

Statushouders moeten -net als overigens andere woningzoekenden- gehuisvest worden. Daar was ook tijdens de bijeenkomst in de wijk op 13 juli jl. uiteraard geen discussie over. Tijdens de bewonersavond bleken hier goede alternatieven mogelijk te zijn. Bijvoorbeeld: op de locatie ‘Het Palet’ een combinatie maken van woningen voor het voorgenomen aantal statushouders en vrije-sector woningen/appartementen voor ouderen.

De VVD-fractie heeft dat verwoord in een motie waarin we het college opdragen om: “in overleg met de wijk te kijken naar een oplossing voor de locatie ‘Het Palet’, die meer recht doet aan het wijkactieplan; in combinatie met het huisvesten van het voorgenomen aantal statushouders.”

De motie is aangenomen. Het college zal in overleg met de wijk het plan dus moeten wijzigen. Er heeft zich inmiddels al een marktpartij gemeld die interesse heeft in het ontwikkelen van de voorgestelde combinatie.