Wij zien niets in nieuw cultuurgebouw op het Koningsplein

De VVD heeft met een motie helder gemaakt dat wij niets zien in een nieuw cultuurgebouw (van 32 miljoen) naast het Stadstheater op het Koningsplein. In een motie roepen we het college vaak op om iets wél te doen. Deze keer hebben we gevraagd iets niet te doen, namelijk niet door te gaan met de grootse plannenmakerij voor nieuwbouw voor Oostpool en een repetitieruimte voor Introdans. Over de plannen voor de renovatie van het Stadstheater is al eerder besloten. De VVD is daar groot voorstander van. Die renovatie moet zo snel mogelijk worden uitgevoerd.' Als je veel geld uitgeeft wil het niet perse zeggen dat je goed aan het investeren bent!

Investeren in cultuur vindt de VVD belangrijk. Zowel voor de ‘waarde van cultuur’ als voor de stad. Cultuur(gezelschappen) in de stad vergroten de aantrekkelijkheid en daarmee de aantrekkingskracht van Arnhem. Voor de binnenstad is het van belang dat je er meer kan doen dan winkelen en horecabezoek. Daarom was en is de VVD een groot voorstander van ArtA. Een haalbaar en betaalbaar plan om met Museum en Filmhuis midden in de binnenstad de reuring in de stad te vergroten.

We geven in Arnhem veel geld uit aan cultuur, en helaas zijn daar zeer slechte investeringen bij! Bijvoorbeeld de investering in het nieuwe Filmhuis: samenwerken met Stadsbioscoop Rembrandt ín Rembrandt is een veel betere optie. Onze vrees is dat het Filmhuis op het kerkplein niet gaat overleven. De noodzakelijke horecaomzet en bezoekersaantallen om de exploitatie sluitend te krijgen zijn niet realistisch. De ‘echte filmhuisfilms’ kunnen dus beter worden ondergebracht in Rembrandt. En de miljoenen voor de uitbreiding van Museum Arnhem: prima plan maar de verkeerde plek, want niet in het centrum. Zonde van de euro’s. Al het geld voor ArtA gaat nu op aan verbouwen Museum op de huidige locatie en een nieuw Filmhuis op het Kerkplein.

Op dit moment zijn Musis Sacrum, het Filmhuis en het museum nog niet klaar en staat de Eusebius nog in de steigers. En nu komt het college alweer met een plan voor een cultuurcluster op het Koningsplein. Dat betekent veel geld uitgeven aan cultuur waarmee geen extra Arnhemmer of bezoeker vanuit de regio voor naar de Arnhem komt.

En  wat denkt u….als we het de gezelschappen vragen. Willen ze dan liever dure stenen of programmabudget?

Het is niet alleen zonde van de investering, het is ook overbodig.

Áls Introdans een grotere plek wil voor een oefenruimte gaan we kijken naar eventuele eisen/wensen. Oefenruimte hoeft niet perse op een zicht-locatie. Oostpool zit in een prima gebouw. Ze kunnen straks helaas door de gemeentelijke plannen voor de Jansbeek met een vrachtwagen hun pand niet meer bereiken en ook de repetitieruimte aan de Weerdjesstraat moet in het bestemmingsplan goed worden vastgelegd; maar dat is op te lossen. En als er plannen zijn om in de kleine zaal van het Stadstheater intensief samen te werken is dat fantastisch.

Terecht zijn wij trots op deze gezelschappen en koesteren wij hun verblijf in Arnhem. Alles wat daar voor nodig is kan zonder deze grootse plannenmakerij voor cultuur op het Koningsplein.

Een argument dat in de gemeenteraad werd gebruikt om door te gaan met de plannen voor een cultuurgebouw op het Koningsplein is dat de provincie een groot deel gaat betalen. Alsof dat een argument is waarmee iets overbodigs ineens een goed plan wordt.

Daarbij is de kans groot dat we de provincie langzamerhand gaan overvragen. We willen al dat de provincie bijdraagt aan o.a. Musis, Sonsbeektentoonstelling, State of Fashion en uiteraard aan onze Eusebius.

Een ander argument, dat Oostpool en Introdans Arnhem in gaan ruilen voor andere mooie stad… , is bangmakerij van de wethouder waar wij ons niet voor lenen. Ik ben ervan overtuigd dat deze gezelschappen zich door méér met Arnhem verbonden voelen, dan alleen een al dan niet glimmende voorpui!