Overlast rond azc Elderhoeve; niet klein maken maar serieus nemen!

Asielzoekers die Nederland binnen komen moeten op een goede manier worden gehuisvest. Daarin heeft én neemt ook Arnhem een verantwoordelijkheid. En dat is goed.

Om de zorgen van wijkbewoners zoveel mogelijk weg te nemen, hebben we in de raad ook afspraken gemaakt over maatregelen rond het azc Elderhoeve; het gaat bijvoorbeeld om het snoeien van groen en het plaatsen van extra verlichting. Ook was de afspraak dat het college ‘er boven op zou zitten’ om overlast te voorkomen.

Na ruim een half jaar bleek dat verantwoordelijk wethouder Haga niet op de hoogte was van het feit dat sommige maatregelen nog niet zijn uitgevoerd. Ook zei de wethouder in de raad, naar aanleiding van vragen van de VVD-fractie, dat er van april 2016 tot medio oktober slechts 4 meldingen van overlast waren geweest. Ze bagatelliseerde het nog verder door te zeggen dat er twee meldingen waren van geluidoverlast maar dat dat uitgaanspubliek betrof.

Navraag door de VVD-fractie leerde dat het niet om 4 maar om tientallen meldingen van overlast gaat. Circa 10 meldingen richting politie, ongeveer 20 meldingen bij het Centraal Orgaan Opvang asielzoekers en ongeveer 15 meldingen bij de gemeente.

Zeer uiteenlopende meldingen, waarbij het voor de wijkbewoners niet eens interessant is of er een directe link is met het azc. Ze willen de overlast niet. Wat de bron van die overlast ook is.

Draagvlak voor een azc vergroot je zeker niet door de overlast die wijkbewoners ervaren ‘klein’ te maken zoals het college doet. Overlast moet je altijd -en zeker rond een azc- serieus nemen!

De wethouder gaat nu zorgen dat alle meldingen die binnen komen bij politie, COA en gemeente op één lijst terecht komen.

Wat de VVD betreft is dat geen doel op zich maar een startpunt. Een startpunt om zo snel mogelijk de overlast terug te dringen; daar gaat het om.

En de VVD-fractie zal de vinger aan de pols houden om te kijken of de wethouder de bewoners van Elden en Elderveld nu wel serieus gaat nemen.