Mondkapjes ongevraagd opsturen

Het is te gek voor woorden om als overheid voor een grote groep huishoudens te bepalen dat ze nú nog geen mondkapjes zullen hebben en dat je ze daarom voor 250.000 euro ongevraagd naar hen gaat opsturen. Wethouder Ronald Paping maakte op vrijdag 23 oktober trots bekend te hebben gekozen voor een selectie van 20.000 Gelrepashouders. Dus niet mensen die hierom hebben gevraagd, maar naar iedereen van wie wij vinden dat ze het zelf niet kunnen regelen.

En echt, de mensen die om mondkapjes hebben gevraagd moet je kunnen helpen. Daar is iedereen het over eens. Dan maak ik geen onderscheid tussen persoon x met een uitkering of persoon y met een onderneming die nu maandelijks minder geld overhoud dan een Gelrepashouder. Als je dan toch het geld wil uitgeven, geef dan de ruim 30.000 euro die je zou opmaken aan het verzenden van de ’gratis’ mondkapjes uit aan voedsel voor de voedselbank.

Je zit er helemaal naast als je denkt dat een grote groep mensen zelf geen verantwoordelijkheid kan nemen om voor zichzelf te zorgen. Door dit soort maatregelen laat je zien dat je de mensen thuis onderschat. Dat vind ik misschien nog velen malen erger dan het wel of niet uitgeven van dat geld. Zet mensen in hun kracht, investeer in hun kwaliteiten en ga na of de euro’s die je uitgeeft alleen op papier verstandig zijn of ook in de praktijk. Het is tenslotte geld van alle Arnhemmers.

Op woensdag 4 november debatteerden wij op verzoek van de VVD-fractie hierover met de raad en het college van B&W. Veel ruimte om de plannen nog te wijzigen was er niet meer. De mondkapjes waren inmiddels al binnen maar nog niet verzonden. Juist het feit dat je als volksvertegenwoordigers er niet meer over mee kon beslissen, stuitte op weerstand in de raad. Tijdens het debat probeerden wij door middel van een motie de schade te beperken, maar dat haalde helaas geen meerderheid.  De wethouder gaf toe dat hij de raad beter en vollediger had moeten informeren en beloofde beterschap.

Laten we zeggen dat het een slecht gekozen cadeautje is, helaas betaald met gemeenschapsgeld. De betreffende ondernemer die de mondkapjes hebben gemaakt valt niets anders te verwijten dan lof voor hun werk en de snelheid om aan de vraag te voldoen. Goed, en nu weer focussen op de positieve dingen voor onze stad.

Rebin Maref

Gemeenteraadslid