De verzelfstandiging van de Arnhemse weekmarkten

De gemeente Arnhem gaat de weekmarkten verzelfstandigen. Dat betekent dat zij zelf het beheer over hun markten krijgen, waardoor ondernemerschap wordt gestimuleerd. Uit gesprekken die wij hadden met onder andere marktkooplieden en verantwoordelijk ambtenaren, komt heel duidelijk naar voren dat de Arnhemse weekmarkten erg veel potentie hebben maar dat de gemeente Arnhem voornamelijk stuurt op regelgeving en niet op de potentiële mogelijkheden.

© B. van Es

De verzelfstandiging van de Arnhemse weekmarkten

Op de mededeling van het gemeentebestuur om per 1 januari 2018 de Arnhemse weekmarkten te verzelfstandigen reageerden het merendeel van de marktkooplieden dan ook enthousiast.

Inmiddels is er een stichting opgericht met een bestuur van 9 personen, die gezamenlijk een business plan hebben geschreven waarin de Arnhemse weekmarkten weer hernieuwde aantrekkingskracht krijgen voor de Arnhemmers maar ook voor de mensen van buiten de stad.

De marktkooplieden geven aan de weekmarkt op deze wijze beter te kunnen exploiteren, voornamelijk door de kennis en ervaring die er binnen het 9 koppige bestuur aanwezig is. VVD Arnhem is voorstander van deze verzelfstandiging en vindt dit een goed voorbeeld waarin we letterlijk de markt aan markt laten….

Wij zullen de ontwikkelingen rond de markt op de voet blijven volgen en wensen de nieuwe stichting en alle marktkooplieden heel veel succes!

Bas van Es.