Ontevredenheid over straatnamen

Het is goed om breder te kijken bij het bepalen van onze straatnamen zodat het een betere afspiegeling is van Arnhem. Slecht is het als je dat wil bereiken door anderen uit te sluiten of samenwerkingen met bepaalde activistische groepen op te leggen vanuit de politiek.

In de raad hebben een groot aantal partijen (GroenLinks, D66, PVDA, DENK-VA en de ChristenUnie) een initiatiefvoorstel gemaakt om de Arnhemse straatnamen een betere afspiegeling te laten zijn van de stad. In Arnhem hebben we een straatnamencommissie die hiervoor is aangesteld. De kaders waarin de commissie haar keuzes maakt, wil de raad veranderen.

In het voorstel zien we dat de initiatiefnemers dingen willen verplichten, voorkeuren willen opleggen en bepaalde genders of etniciteit, ongeacht hun betekenis voor de stad zo goed als willen uitsluiten. Te rigide dus.

In de stad is in aanloop naar dit voorstel door de Gelderlander gevraagd naar de voorkeur van de Arnhemmers naar een persoon voor een straatnaam. Theo Bos is daar met veel stemmen als favoriet gekozen. Maar kan de straatnamencommissie straks na het aannemen van het initiatiefvoorstel nog wel in alle vrijheid hiervoor kiezen?

Rebin Maref