Onuitvoerbaar voorstel lokaal afsteekverbod vuurwerk

Een verbod op het afsteken van vuurwerk in Arnhem is een onderwerp dat vaker in de raad is behandeld. Ondanks dat de raad eerder tegen een verbod heeft gestemd, wordt er opnieuw een poging gedaan. Dit keer is het verbod, dat in moet gaan in 2023, in het akkoord van de zes coalitiepartijen opgenomen en dus komt het college met een raadsvoorstel om dat te regelen. In dit voorstel kunnen Arnhemmers wel vuurwerk kopen, mogen het wel bij zich hebben, maar mogen het niet afsteken. Belangrijke vraag is wat je dan als politieagent of handhaver kunt doen? He-le-maal niets. Wij vinden het raar dat we onze handhavers opzadelen met dit soort onuitvoerbare voorstellen.

Een poging van de VVD-fractie om het college uit te dagen met een uitvoerbaar plan te komen haalde helaas geen meerderheid. Ook ons verzoek om in gesprek te gaan met de vuurwerk ondernemers zodat we weten wat de financiĆ«le schade is haalde het niet. Wat het daadwerkelijke effect gaat zijn van het lokale afsteekverbod gaan we volgend jaar zien.

Rebin Maref