Huisvesting statushouders

In 2016 en de jaren daarna zal een toenemend aantal statushouders door gemeenten worden gehuisvest. Ook Arnhem krijgt een groep mensen toegewezen die op een verantwoorde manier gehuisvest zullen worden.

Het College vraagt ons in te stemmen met kaders voor deze huisvesting en begeleiding van statushouders, terwijl nog veel onbekend is over de te huisvesten groep statushouders.
De VVD is hier niet voor en heeft twee moties ingediend om het college meer ruimte te geven voor het invullen van de taakstelling.

Statushouders hebben voorrang, waardoor de wachttijd van reguliere woningzoekers toeneemt. De echte wachttijd voor een sociale huurwoning in Arnhem is 1,5 – 2 jaar. De verhouding tussen reguliere woningzoekers en mensen met een spoedverklaring moet 90% – 10% blijven. Door de extra toestroom van statushouders komt deze verhouding onder druk te staan.

In te Tweede Kamer is reeds besloten dat statushouders in de nabije toekomst géén voorrangsbehandeling krijgen. Deze lijn willen wij graag volgen. We willen de wettelijke voorrang voor statushouders schrappen. Die voorrang zorgt ervoor dat gemeentes niet toekomen aan het denken over alternatieve huisvesting. Bovendien krijgen we het niet meer uitgelegd aan de beginnende onderwijzer of politieagente die ook een woning willen huren. In Den Haag is de wetswijziging hiervoor in de maak. De werkgroep van gemeente en wooncorporaties kan hierop voorsorteren.

Het antwoord van de VVD op de komende huisvestingsprobleem is: sobere huisvesting, alternatief gebruik van gebouwen (leegstaand zorgvastgoed, kloosters, gevangenissen, kantoren), gezamenlijke en onzelfstandige huisvesting. En bovenal: lokaal maatwerk. Een voorrangspositie werkt hierbij averechts.

Meer sociale woningbouw is niet de oplossing. In Arnhem is het aantal sociale huurwoningen al veel groter dan de doelgroep. Dat heeft alles te maken met slecht beprijzen, slechte toewijzing en gebrekkige doorstroming. Dat probleem wordt alleen maar groter als je bijbouwt. Het scheefwonen zal door Rijksbeleid gestaag verminderen maar het zal nog lang duren voordat het uitgebannen is.

We hopen dat de huisvesting van statushouders lukt zonder nieuwbouw. Voor het geval dat dat niet lukt, bieden we het college graag een veiligheidsventiel aan: de mogelijkheid tot bouw van flexibele, tijdelijke woningen. Een probleem voor de middellange termijn los je niet op met lange termijnsoplossingen.

Wij hebben een motie ingediend waarin we de voorrangspositie voor statushouders willen voorkomen. En een motie om statushouders in tijdelijke woningen te huisvesten.

Beide moties kregen in de raadsvergadering van 25 januari geen meerderheid. Linkse partijen schuwen terminologie als “ghettovorming” en “afbraakbeleid van Blok” niet.

We kijken uit naar de resultaten vóór de zomer 2016.