verlaging parkeertarieven

Dankzij de VVD: verlaging parkeertarieven en actie op het gebied van handhaving.

De VVD had bij de behandeling van de begroting 2017-2020 een paar kritische noten te kraken. En het is ook goed om je dan te bedenken dat de basis waar wij als raad over praten de

prachtstad Arnhem is. Een mooie stad, een groene stad een wijkenstad, met prachtige bedrijven en heel veel verenigingen. Een stad met ongelofelijk veel actieve Arnhemmers!

Dat is een prachtige basis voor opmerkingen en amendementen.

Opmerkingen over het college en de al dan niet de rechte rug van de gemeenteraad.

Er was namelijk wel wat recht te zetten. Vanaf het voorjaar tot nu zijn er meer dan 5 aangenomen moties en toezeggingen die de VVD heel belangrijk vindt, niet nagekomen door het college. Wij hadden op basis van een goede nota handhaving en een scherpe visie op bereikbaarheid en parkeren, in deze begroting stappen willen zetten. Maar al het afgesproken voorbereidende werk was niet uitgevoerd door het college. De VVD-fractie is dat zat. Gelukkig kan de raad het niet nakomen van moties en toezeggingen zelf herstellen. En voor een deel hebben we het hersteld.

Handhaving

De Rekenkamer heeft eerder geconcludeerd dat “de beschikbare capaciteit op gespannen voet staat met de geformuleerde taken en ambities” ten aanzien van handhaving en toezicht in de openbare ruimte. Het college zegt over de handhavingscapaciteit: “we redden het behoorlijk”, “we komen ’n heel eind”, “het gaat best aardig”. Dat is voor de VVD-fractie uiteraard niet genoeg!

Daarom heeft de raad met een VVD-amendement het college de opdracht gegeven om voor 1 mei 2017 met een Koersnota Handhaving te komen. Hierin wordt onder andere helder beschreven bij welke onderwerpen/knelpunten -door middel van meer handhaving- overlast kan worden beperkt en het gevoel van veiligheid kan worden vergroot. Inclusief de financiële consequenties daarvan. Zodat de raad daarna goede keuzes kan maken. Wat de VVD betreft is het niet de vraag óf de handhavingscapaciteit moet worden verruimd, maar met hoeveel menskracht.

Verlagen parkeertarieven

De VVD was en is tegen de invoering van het betaald avondparkeren. Nu het –door de huidige coalitie- een feit is, moeten we er in ieder geval voor zorgen dat de inkomsten van het avondparkeren op een goede manier worden besteed.

De VVD heeft er voor gezorgd dat er €200.000 van de meeropbrengsten van het avondparkeren vanaf 1 januari 2016 -in overleg met de binnenstadsondernemers- wordt ingezet voor het verlagen van de parkeertarieven. Alles wat het avondparkeren nog meer opbrengt gaat naar het bereikbaarheidsfonds.

Voor de VVD een eerste stapje in de goede richting. Het was een zwaar bevochten compromis. Op dit moment een maximaal haalbaar resultaat.

Solidair tegen fraude

Op een eerdere aangenomen motie van de VVD kwam wel een reactie van het college. Dit ging over de vraag of het college een scherp beeld heeft van de omvang van verkeerd/frauduleus gebruik van regelingen in het sociale domein. Uit de beantwoording van het college blijkt oa : “in 2015 zijn er door de afdeling Handhaving Werk en Inkomen 344 onderzoeken uitgevoerd. Bij circa de helft van alle onderzoeken is er fraude of onrechtmatige verstrekking van uitkeringen geconstateerd. Het totaal benadeelde bedrag bedraagt €545.503,57”  einde citaat. Om er geruststellend aan toe te voegen: “In vergelijking met voorgaande jaren zien we een redelijk constant beeld”.

En dan denkt het college mooi, vraag van de VVD beantwoord.

Er worden 344 lopende uitkeringen bekeken in de helft van de gevallen zit het fout, gaat om meer dan een half miljoen euro. En het college laat het bij die constatering.

De VVD-fractie wil een solidair vangnet voor de mensen die dat nodig hebben. Maar er is ook solidariteit vereist bij het optreden tegen fraude. Anders ondermijnt het college het draagvlak onder het stelsel van uitkeringen.

Het college vond het lastig om dit debat tijdens de vergadering aan te gaan. De VVD-fractie zal dit onderwerp agenderen.

Leendert Combée, fractievoorzitter