Airborne herdenking en Bridge to Liberation

In Arnhem wordt de slag om Arnhem elk jaar uitgebreid herdacht. Naast een ceremonie bij het Airborne monument in de Berenkuil, is de Bridge to Liberation hier sinds 10 jaar een belangrijk onderdeel van. De Bridge to Liberation is een evenement bij de John Frost brug, waar op een bijzondere manier wordt stil gestaan bij herdenken van oorlog en vieren van vrijheid.

Net zoals voor veel dingen geldt, zijn voor de Bridge to Liberation afgelopen jaren de kosten behoorlijk gestegen. Daardoor kwam de organisatie van dit evenement steeds meer in de knel.  Omdat we dit jaar herdenken dat de Slag om Arnhem 80 jaar geleden plaatsvond, hebben wij het college anderhalf jaar geleden gevraagd budget naar voren te halen en tegelijkertijd goed na te denken over hoe wij willen herdenken in de toekomst. Zodoende konden we dit bijzondere jaar op een mooie manier herdenken en hadden we een logisch moment om eens kritisch te kijken naar de manier waarop wij willen herdenken, als er straks geen veteranen meer zijn uit die tijd en de tweede wereld oorlog ver weg lijkt.

Het college kwam met een voorstel om nog maar één keer in de vijf jaar de Bridge to Liberation te organiseren en had niet nagedacht over hoe wij willen herdenken in de toekomst. Dat was voor ons, en een groot deel van de raad, een gemiste kans en niet acceptabel.

Wij vinden de aandacht voor herdenken en het vieren van onze vrijheid belangrijk. Daarom hebben wij samen met andere partijen opnieuw een voorstel gemaakt waarbij we geld hebben vrijgemaakt voor de herdenking op korte termijn. Daarnaast hebben we opnieuw de opdracht gegeven na 80 jaar herdenken kritisch te kijken naar de manier waarop wij de komende jaren omgaan met herdenken in de Airborne regio in het algemeen en met de Bridge to Liberation Experience in het bijzonder. Het college heeft de opdracht samen met alle betrokken organisaties deze toekomst vorm geven.

De Bridge to Liberation Experience bij de brug is bij uitstek een voor Arnhem en de regio beeldbepalend evenement. Dit willen we niet verloren laten gaan en we hebben graag een invulling die toekomstbestendig is.