Vertrek Hyet Solar

Hyet Solar ís EMT (energie- en milieutechnologie) en innovatie. Dat was de reden dat er in de vorige collegeperiode zoveel moeite is gedaan om -toen nog- Helianthos zich binnen de Arnhemse grenzen te laten vestigen. Hyet Solar ontwikkelt flexibele zonnefolie. De dunne, buigzame folie kan bijvoorbeeld worden verwerkt in daken, gevel en golfplaten. Hyet Solar moest de spil worden van een energiecampus. De campus zou worden bevolkt door onderzoekers van de HAN en de technische universiteiten van Delft, Eindhoven, Twente en Aken.
Nu staat in de Gelderlander van 19-12-2015 te lezen dat het bedrijf wil vertrekken naar Eindhoven of Delft.
De Arnhemse ondernemer van het jaar 2013 vertrekt. Daar gaat een ondernemer gelukkig zelf over. De vraag is natuurlijk wel of en hoe het college heeft geprobeerd dit te voorkomen. Hiervoor hoefde het College van B&W niet eens -voor overleg met de Board- op het vliegtuig naar Londen, maar gewoon op de fiets of met de auto naar de Westervoortsedijk!
De VVD-fractie ging er vanuit dat er met oa Hyet Solar en de provincie hard werd gewerkt aan de ontwikkeling van de energiecampus. Goed voor Arnhem en goed voor de expansie van Hyet Solar in Arnhem.
De gemeente laat in de krant optekenen niet op de hoogte te zijn geweest van de vertrekplannen.

Vragen aan het College van B&W tijdens vragenhalfuurtje d.d. 11 januari 2016:
1. Hoe heeft het College de afgelopen twee jaar contact onderhouden en concreet meegedacht met Hyet Solar tav de vestiging/expansie ?
2. Wat zijn de overwegingen van Hyet Solar om te vertrekken?
3. Wat betekent het vertrek van Hyet Solar voor de plannen voor de energiecampus?