In de jaren voor de transitie riepen veel Arnhemse partijen
in de raad dat dit wel eens het eind van de ‘hoog aangeschreven kwaliteit’ van
de Nederlandse zorg zou betekenen. Het zou puur een bezuinigingsmaatregel zijn
en ten koste gaan van de kwaliteit van de zorg.
Zijn deze bange vermoedens uitgekomen of krijgt de VVD gelijk in haar bewering
dat de decentralisatie van de zorg vooral positieve effecten zou hebben?
VVD Arnhem heeft in de discussies altijd aangegeven dat het goed is om te
kijken wat iemand nodig heeft en niet standaard een voorziening toe te kennen;
‘Je krijgt niet wat je buurman nodig heeft maar wat je zelf nodig hebt’.
Want wat heb je aan een scootmobiel als je er niet mee kunt en durft te rijden
en liever een e-bike hebt? Een e-bike die ook nog eens beter is voor je
gezondheid, want de dokter zegt dat je wel in beweging moet blijven.
Arnhem
De Arnhemse raad is vóór 1 januari 2015 ruim meegenomen in de
ontwikkelingen. Onder andere via een klankbordgroep waar ook VVD Arnhem deel
van uitmaakte. Er zijn acht sociale wijkteams opgericht en ieder team bestaat
uit een team volwassenen en een team jeugd.
Vanaf januari 2015 is de raad regelmatig op de hoogte gehouden van de voortgang
in de wijken.
Begin 2016 is er een enquête gehouden onder de 12.000 Arnhemmers die te maken hebben
gekregen met de wijkteams. De uitkomsten laten zien dat de criticasters
ongelijk hebben gekregen: geen ellende, geen ellenlange wachttijden, wel korte
lijnen en tevreden gebruikers.
Een paar
resultaten:
·
Toegang en
bekendheid:
Inwoners vinden gemakkelijk hun weg naar het wijkteam via hun netwerk,
hulpverleners of instanties.
De meeste inwoners hebben de indruk dat het wijkteam goed bekend is bij andere
hulpverleners en instanties.
·
Persoonlijk
contact, bereikbaarheid en vertrouwen:
De open houding van de coach tijdens de gesprekken, de tijd die de coach nam om
te helpen én het feit dat de gesprekken thuis plaatsvinden worden gewaardeerd.
De meerderheid van de respondenten heeft vertrouwen in zijn/haar wijkcoach.
De bereikbaarheid en zichtbaarheid van de wijkcoaches voor inwoners is goed.
Kennis over zorgproblematiek is volgens inwoners voldoende aanwezig.
·
Wachttijden:
zes op de tien mensen werd binnen twee weken geholpen, vrijwel iedereen binnen
drie weken (wachttijden team jeugd zijn zelfs korter)
Verbeterpunten
Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten: de informatievoorziening kan beter en
de wachttijd moet voor iedereen echt maximaal twee weken zijn.
Met betrekking tot de informatievoorziening heeft VVD Arnhem begin 2016 samen
met 2 andere partijen een motie ‘Cliëntenrechten aan de keukentafel’ ingediend. Daarin riepen we het college op de
cliënten in de keukentafelgesprekken beter te informeren over hun rechten, ook
met betrekking tot de bezwaarprocedure en ondersteuning van de
vertrouwenspersoon en/of onafhankelijke Cliëntondersteuner.
Verbeteracties, zoals een aanpassing van de brochure ‘Zo doen we het in Arnhem’,
zijn inmiddels ingezet. In deze brochure wordt ook de mogelijkheid tot
ondersteuning van een onafhankelijke cliëntondersteuner vermeld. Ook worden
mensen beter geïnformeerd over hun rechten en plichten en de wachttijd is
tegenwoordig in de meeste gevallen maximaal twee weken.
We zijn er nog niet helemaal, maar VVD Arnhem heeft er in
ieder geval het volste vertrouwen in dat de decentralisatie van de zorg een
goede beslissing was en Arnhem haar zaken goed op orde heeft.
We blijven het natuurlijk volgen!