Parkeren Gele Rijdersplein niet opheffen

Het college en de meerderheid van de gemeenteraad houden vast aan het idee om het parkeren op het Gele Rijdersplein per 1 maart op te heffen; en dat is treurig.

Met een motie heeft de VVD-fractie nog geprobeerd om dat besluit in ieder geval uit te stellen. Medio april komt het college namelijk met een –door hen steeds uitgestelde- bereikbaarheidsvisie. Het is logisch en fatsoenlijk naar de stad en de raad om deze maatregel op dat moment te bespreken.

Zeker ook omdat we weten dat er veel ondernemers en bewoners zijn die het geen goede maatregel vinden. In het pamflet ‘Bereikbaarheid en Parkeren’ van het Platform Binnenstad Arnhem (PBA) staat als actiepunt 1: toegankelijk maken van Gele Rijdersplein en Looierstraat voor autoverkeer en parkeren. Het PBA vertegenwoordigt zeer belangrijke partijen in de binnenstad:  oa CCA (City Centrum Arnhem), OKA (OndernemersKontakt Arnhem), Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Arnhem, CultuurNetwerk Arnhem, Vereniging van Eigenaren Citycenter Arnhem, Grootwinkelbedrijf Arnhem.

Er wordt door dit college en door onder andere D66, CDA, SP en ChristenUnie niet naar geluisterd.  Hoe serieus nemen zij het PBA?

Voor bewoners en ondernemers is een bereikbaar Gele Rijdersplein van groot belang.

Een paar jaar geleden was er -met enige moeite, dat wel- nog een meerderheid in de raad om het VVD-plan te onderzoeken om flitsparkeren op het Gele Rijdersplein mogelijk te maken.

We moeten de rode loper uitrollen voor bezoekers en bewoners van onze mooie stad. Daar hoort een goede bereikbaarheid en parkeerplekken op de goede locaties zeker bij.

Het Gele Rijdersplein is een belangrijke toegang tot de binnenstad en voor Arnhem is het sowieso een slechte zaak als straatparkeerplaatsen worden opgeheven.