Korenkwartier

De Korenmarkt is van oudsher hèt uitgaansgebied van Arnhem met landelijke bekendheid. Iedereen kende de Korenmarkt en veel mensen gingen er graag uit. Dat is in de loop der jaren veranderd. De hoge concentratie van horecabedrijven, het relatief eenzijdige horeca-aanbod én veranderend uitgaansgedrag van bezoekers, hebben ertoe geleid dat het gebied zich in een neerwaartse ontwikkeling bevond.

Sinds 2017 is de gemeente Arnhem samen met de ondernemers van het Korenkwartier bezig met het verbeteren van dit gebied. En daar waar de gemeente en ondernemers elkaar een paar jaar geleden nog niet leken te vinden, wordt nu van beide kanten gesproken over een uitstekende samenwerking. Dat is goed nieuws en verdient een compliment aan beide partijen.

Bereikbaarheid en de geringe hoeveelheid passanten is door de ondernemers genoemd als een van de belangrijkste oorzaken van de neergaande spiraal. De VVD heeft zich al eerder hard gemaakt voor een betere aansluiting vanaf het station richting de Korenmarkt. Ook nu hebben we aangedrongen bij de wethouder om met een oplossing te komen en hij heeft beloofd uiterlijk in januari een plan te hebben voor een zebrapad vanaf het stationsgebied naar de Korenmarkt.

In het plan om de Korenkwartier te verbeteren wordt ook gekeken naar het inzetten van gastheren/dames naar voorbeeld van Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en andere grote steden. Hier hebben we eerder in de raad aandacht voor gevraagd. Deze zogenoemde ‘’sfeer-keepers’’ kunnen de sfeer verbeteren door vroegtijdig te sussen, corrigeren en de bezoekers te wijzen op (gedrag)regels. Zo kun je ervoor zorgen dat een avondje uit op de Korenmarkt voor iedereen leuk is en blijft.

Wij zijn blij met de positieve ontwikkelingen in het Korenkwartier en kijken er naar uit dat dit weer hét uitgaansgebied van Arnhem is.

Steffenie Pape

Raadslid VVD Arnhem