Baas in eigen tuin

Goed nieuws! Baas in eigen tuin.

De herinvoering van de kapvergunning gaat niet door. Ook de meldingsplicht voor het kappen van kleine bomen gaat niet door.

De lijst met waardevolle bomen wordt uitgebreid. Alleen de eigenaren van een kavel groter dan 1000m2 en/of eigenaren van een waardevolle boom krijgen met regels te maken.

Het wijzigingsvoorstel van de VVD (samen met D66, Arnhem Centraal, Arnhemse Ouderenpartij, SP, CDA, en met steun van CU en PVV) heeft het gehaald.

Zonder de wijziging zouden alle particulieren een meldingsplicht en/of een kapvergunning aan moeten vragen. Het college zou dan komen beoordelen of een boom wel écht hinder veroorzaakt. Door bijvoorbeeld te kijken naar de hoeveelheid zonne-uren op het midden van de vensterbank, binnenkant raam. Veel en gedetailleerde regels voor een probleem dat er niet is. Want de afgelopen jaren was er feitelijk ook geen kapvergunning en er is gebleken dat Arnhemmers hun boom gelukkig niet graag kappen.

Er zou zelfs een averechts effect op kunnen treden: je kijkt wel uit om een boom in je tuin te zetten als je niet weet of je hem over 20 jaar nog wel weg mag halen uit je eigen tuin.

VVD Arnhem wil:

-meer bomen

-meer bomen op de waardevolle bomenlijst

-geen onnodige meldplicht, kapvergunningen en ander papierwerk.

En vooral:

baas in eigen tuin