Ronde langs de Arnhemse bedrijventerreinen

Als fractie krijgen we veel verschillende uitnodigingen voor bezoeken in de stad. Wij gaan graag in op die uitnodigingen om kennis te maken met en op de hoogte te blijven van bijvoorbeeld kunst, cultuur, woningbouw, jeugdzorg, het MKB en de Arnhemse wijken. Dat betekent dat we vaak met twee of meer fractiegenoten in en om de stad te vinden zijn.

Afgelopen herfstvakantie hebben we een ronde langs de Arnhemse bedrijventerreinen gemaakt. Vanuit StAB (stichting Arnhemse Bedrijventerreinen) was een mooie route langs de zes verschillende bedrijventerreinen in de stad uitgestippeld. Middels een bestuur met een afvaardiging van elk bedrijventerrein vertegenwoordigt StAB meer dan 600 bedrijven in en rondom de stad. Een belangrijke partij om als raadslid mee in contact te zijn dus! Hasan, Steffenie en ik hebben samen met 6 raadsleden van andere fracties een mooi rondje gemaakt langs de terreinen.

De bedrijventerreinen zijn allemaal verschillend maar lopen regelmatig ook tegen dezelfde problemen aan. Zo zijn er teveel automotive bedrijven gevestigd waarvan het nog maar de vraag is of daar ook daadwerkelijk auto’s verkocht, er is veel overlast van (lang) parkeerders zoals caravans, busjes van bedrijven en hoogwerkers en er is weinig controle op rommel/afval en vreemde bouwwerken zoals veranda’s. Voor ons goed en interessant om te horen en te zien waar de bedrijven tegen aanlopen en hoe het contact is met de gemeente en de ODRA.

Rijnpark is een van de zes bedrijventerreinen en zij vallen binnen de spoorzone Arnhem-Oost, hét gebied waar de komende jaren veel bouwontwikkelingen gaan plaatsvinden. Als opvolging van de ronde langs de verschillende bedrijventerreinen hebben Steffenie en ik een afspraak gehad met een aantal grote ondernemers die veel grond/panden bezitten op Rijnpark. Zij willen graag meedenken over de ontwikkeling van Rijnpark, maar komen nu vaak lastig in contact met gemeente of het college. Wij kunnen middels dit contact de verschillende partijen bij elkaars brengen en zo een klein beetje bijdragen aan de stadsontwikkeling. En we blijven samen met deze ondernemers de ontwikkelingen voor dit gebied nauwlettend volgen en eventueel bijsturen waar dat nodig is.

Alwin van Engelenburg