Een bereikbare gastvrije binnenstad

De VVD fractie maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van de stad en de lokale economie. De plannen voor mobiliteit en parkeren zijn voornamelijk gericht op het immobiel maken van de automobilist. Woningen worden gebouwd zonder parkeerplaatsen, rijbanen worden verwijderd en openbare parkeerplaatsen verdwijnen. Mensen worden uit hun auto gejaagd zonder dat er zicht is op serieuze alternatieven. Als het aan dit college had gelegen hadden ze ook de wegenbelasting en de autoverzekering flink verhoogd, dus gelukkig gaan ze daar niet over. Een bereikbare gastvrije binnenstad is van groot belang voor alle inwoners en ondernemers van Arnhem.

Helaas zien we dat de plannen voornamelijk gericht zijn op het verminderen van de mobiliteit van de automobilist, zonder dat er serieuze alternatieven worden geboden. De VVD-fractie heeft hierop gereageerd door kritische vragen te stellen en zich hard te maken voor de belangen van de automobilist. We hebben benadrukt dat we niet alleen moeten luisteren naar voetgangers, fietsers en gebruikers van openbaar vervoer, maar óók naar de automobilist. Het college heeft hier geen ander antwoord op dan dat de auto te veel ruimte inneemt in de stad.

Een bereikbare binnenstad vereist serieuze alternatieven, zoals voldoende parkeergelegenheid, goed openbaar vervoer en voldoende plaatsen om je fiets veilig te stallen. Dit zijn belangrijke randvoorwaarden om de stad bereikbaar te houden. We moeten niet vergeten dat de auto nog steeds een belangrijke rol speelt in de mobiliteit van veel mensen. En om ervoor te zorgen dat we ook aantrekkelijk kunnen blijven voor mensen die wel graag met de auto komen, hebben we ervoor gezorgd dat het onderzoek naar de parkeergarage onder de Janssingel nu echt uitgevoerd gaat worden.

De komende maanden worden gebruikt om het mobiliteitsplan en het parkeerbeleid verder te bespreken met de stad. Een bereikbare gastvrije stad lukt niet als je domweg zegt dat de auto niet meer welkom is. Wij blijven ons inzetten voor een beleid dat óók oog heeft voor de automobilist en de belangen van alle inwoners en ondernemers van Arnhem vertegenwoordigt. Alleen dan blijven wij de aantrekkelijke, bereikbare en gastvrije stad die we graag zijn.