Update Schaapsdrift en Omgeving

Op woensdag 31 mei vond er een belangrijke politieke avond plaats waarin verdere besluitvorming over de Schaapsdrift en omgeving heeft plaatsgevonden. Het was een spannende avond, aangezien het tot op het laatste moment onzeker was of de op ons initiatief opgestelde wijzigingsvoorstel (amendement 23A13) voldoende steun zou krijgen. Op dinsdag 30 mei, een dag voor de besluitvorming, was er namelijk een e-mail gedeeld met de bewoners waarin de opdracht van de gemeente aan de stedenbouwkundige stond. Tot onze verrassing boden deze kaders veel ruimte voor het slopen van woningen. Dit zorgde ervoor dat andere partijen hun steun dreigden in te trekken.

Gelukkig is het VVD Arnhem gelukt om achter de schermen het gesprek aan te gaan en ervoor te zorgen dat de wethouder kon toezeggen dat de opdracht zou worden aangepast op basis van de tekst van ons amendement. Dit was een cruciaal moment en heeft ervoor gezorgd dat onze intenties en doelen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van dit gebied.

De VVD blijft zich verzetten tegen het vestigen van de Wvg op de Schaapsdrift en omgeving. Helaas is er geen meerderheid in de raad voor dit standpunt. Het afgelopen jaar is het debat voornamelijk gegaan over waar we het als raad niet eens konden worden. Dit heeft geleid tot meer verharding en wantrouwen, met als dieptepunt het debat van 19 april wat door verschillende kranten als ‘’beschamend’’ werd beschreven. Dit had te maken met een enorm gebrek aan vertrouwen in elkaar waardoor het debat werd gekaapt door de schreeuwers in de Arnhemse raad.

Daarom hebben wij geprobeerd om daar verandering in te brengen en te kijken naar wat er wél mogelijk was. Wat was het maximale haalbare waar een meerderheid voor kon zijn? Dit hebben we kunnen bereiken met ons amendement waarbij we nauw hebben kunnen samenwerken met collega’s en de bewonersvereniging om tot een gedragen tegenvoorstel te komen op het raadsvoorstel van het college. Met het amendement hebben we ervoor gezorgd dat we aangescherpte kaders mee hebben gegeven aan het college door het raadsvoorstel aan te passen en de ruimte om woningen te slopen flink in te perken.

Betekent dit dat alles nu in orde is en we rustig verder kunnen gaan? Absoluut niet. Wat ik niet onbenoemd wil laten is mijn waardering voor de bewoners van de Schaapsdrift en omgeving. Het is ongelofelijk knap hoe ze ondanks alles toch telkens weer een constructieve rol pakken in het meedenken in mogelijke oplossingen. Daarom hebben we de wijkbewoners de belofte gedaan dat we ook nadat het amendement is aangenomen wij als VVD Arnhem ons samen met hun blijven inzetten voor het opheffen van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) op de Schaapsdrift en omgeving. Eigendomsrecht, lees ‘’je thuis’’ is een enorm belangrijk goed en daar moeten we zeer zorgvuldig mee omgaan.