Een bruisende binnenstad met regelruimte voor alle ondernemers

Op woensdag 31 mei is het Omgevingsplan Binnenstad en Singels aangenomen. Het omgevingsplan zet in op een kleiner maar krachtiger kernwinkelgebied met daaromheen gemengde gebieden waar ontmoeten, werken, wonen, cultuur en ontspanning centraal staan.

De VVD-fractie is positief over het omgevingsplan, dat een coproductie van inwoners, ondernemers uit Platform Binnenstad Arnhem en de gemeente is. In essentie beschrijft dit voorstel de compactere binnenstad. Een idee dat de VVD al in 2016 had toen we het plan ‘Bij de HEMA linksaf’ hebben voorgesteld.

Wij zijn op een andere manier gaan kijken naar de toekomst van het winkelhart Door het winkelgebied compacter te maken geven we een impuls aan het stadshart in een tijd van groeiende noodzaak om het winkelgebied aantrekkelijk te houden en nieuwe bedrijvigheid en wonen toe te voegen.

Belangrijk vindt VVD Arnhem dat er regel blijft om te ondernemen voor de ondernemers in het winkelhart, maar ook op de singels. De omgevingswet is straks bedoeld om regels voor onze inwoners en ondernemers makkelijker te maken.Of het met dit omgevingsplan makkelijker wordt hangt af met hoeveel regelruimte, flexibiliteit en wendbaarheid ideeën door de gemeente aangenomen worden.

Het college heeft toegezegd om proactief in gesprek te blijven met alle ondernemers in de stad, ook diegenen die momenteel buiten het kernwinkelgebied vallen.

Wij blijven ons inzetten voor ruimte om te ondernemen en zullen de gevolgen voor de ondernemers van dit plan de komende jaren goed in de gaten blijven houden.