Cruiseschepen in Arnhem

Door een verbouwing van de Rijnkade en de haven die vol ligt met boten om asielzoekers op te vangen kunnen er in heel 2024 geen cruiseschepen aanmeren in Arnhem. Voor de rederijen, de ondernemers in de binnenstad én mogelijke toeristen heeft dit grote gevolgen. Als VVD – fractie hebben we altijd gepleit om de rederijen juist naar Arnhem te trekken. De toeristen die hiermee worden aangetrokken brengen levendigheid aan de Rijnkade en in de binnenstad. De verbouwing van de Rijnkade heeft enerzijds veiligheid tot doel, maar moet er ook voor zorgen dat de Rijnkade straks weer een trekpleister is voor Arnhem. In combinatie met de ontwikkelingen aan de andere kant van de Rijn biedt dit grote kansen voor het gebied. Dat betekent dat het belangrijk is dat ondernemers die daar gevestigd zijn niet failliet gaan als gevolg van plannen van de gemeente. De VVD vindt toeristen in en rondom de binnenstad belangrijk. Het zorgt voor een aantrekkelijke binnenstad en biedt werkgelegenheid. Ondernemers die daar afhankelijk van zijn hebben de afgelopen jaren grote klappen te verwerken gehad en zijn daar nog nauwelijks van bekomen. Wij vinden het essentieel dat er samen mét ondernemers naar oplossingen en mogelijkheden wordt gezocht.

Alwin van Engeleburg

Raadslid VVD Arnhem