Hertenkamp Sonsbeek

In aanloop naar voorgenomen beleid uit Den Haag om hertenkampen te verbieden, heeft wethouder Van der Wel van de partij voor de Dieren in Arnhem eerder dit jaar de mannetjesherten uit Sonsbeek direct verwijderd.

Foto: Rinus Baak

Ze werden verhuisd naar een veldje in Presikhaaf, zodat de herten zich niet meer konden voortplanten. Intussen heeft de minister besloten dat hertenkampen toch mogen blijven bestaan en heeft hij voor herten in hertenkampen zoals in Park Sonsbeek een uitzondering gemaakt op zijn lijst voor hobbydieren.

Voor de VVD fractie aanleiding om het college te vragen de hertenmannetjes zo snel mogelijk terug te verhuizen naar de kudde in het park. En hoewel het college er gelukkig ook voor kiest het hertenkamp in ere te herstellen, gaat daar wel een en ander veranderen. Het hertenkamp zal met het oog op dierenwelzijn worden aangepast. Dat betekent dat er minder herten komen in het park en dat de mannetjes worden gesteriliseerd, zodat er niet jaarlijks
herten hoeven worden afgemaakt.

Hoe dat er precies uit komt te zien horen we begin volgend jaar. Wij zijn blij dat het hertenkamp in Sonsbeek gered is en dat ook komende generaties kunnen blijven genieten van de dieren in het park.