APV-wijziging of hinderen van demonstratie?

Afgelopen woensdag behandelde de Arnhemse gemeenteraad een voorstel om onze APV (algemene plaatselijke verordening) in lijn te brengen met het model dat door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wordt voorgesteld. Dit betrof een technische wijziging die regelmatig voorkomt om onze APV te actualiseren en doorgaans niet heel spannend is. De timing en context van de APV-wijziging konden echter worden gezien als een poging om Pegida demonstraties in Arnhem te beperken door vuurkorven te verbieden.

Tijdens het debat van woensdagavond ging het over alles behalve de inhoudelijke wijziging van de APV. Voor de VVD draaide het om op zijn minst de schijn dat de APV was gewijzigd om een demonstratie te bemoeilijken. Dit wekte de indruk dat de burgemeester politiek vermengt met zijn bestuurlijke rol als burgervader van alle Arnhemmers. Ook iemand die demonstreert op een wijze die sommigen niet bevalt, heeft het recht om dat in vrijheid en veiligheid te kunnen doen.

De burgemeester moet dat faciliteren en niet hinderen. Hier ligt het pijnpunt voor VVD Arnhem. De tegenstrijdige uitspraken in eerdere debatten van burgemeester Marcouch versterkten de schijn van politieke inmenging. Uiteindelijk heeft de burgemeester zijn excuses aangeboden en beterschap beloofd. Een belofte waar we hem als liberalen nauwlettend aan zullen houden. En wat de VVD-barbecue van 22 augustus betreft? Geen zorgen, dankzij mislukte pogingen van GroenLinks en de Partij voor de Dieren om stoken te verbieden, mag deze gelukkig gewoon doorgaan.