Blijvend aandacht en actie voor een gastvrije stad!

Een gastvrije stad is zeker ook een bereikbare stad met een parkeerbeleid waarmee je je positief kan onderscheiden in de regio.

In Arnhem is dat helaas nog lang niet zo ver. Sterker nog, met het invoeren van betaald avondparkeren en het autovrij maken van de De Markt neemt dit college maatregelen die de gastvrijheid juist belemmeren.

De VVD-fractie heeft veel voorstellen gedaan, zoals het openstellen van het Gele Rijdersplein/Looierstraat voor (flits)parkeren. Dit initiatief voorstel kreeg geen meerderheid. Daarnaast heeft een motie van de VVD ervoor gezorgd dat het college momenteel verbeteringen doorvoert aan de Centrumring.

Ook heeft de VVD het plan gelanceerd om aan de randen van de binnenstad andersoortige bedrijvigheid mogelijk te maken door daar de bereikbaarheid van fiets en auto te verbeteren; ‘bij de HEMA linksaf’. Verder heeft de VVD gevraagd om informatie waarmee we plannen kunnen maken om de parkeertarieven te verlagen. Het liefst halveren.

Een aantal weken geleden kwam het Platform Binnenstad Arnhem (PBA) met een pamflet over bereikbaarheid en parkeren. Een pamflet met 11 concrete actiepunten. Heel veel actiepunten zijn dezelfde als waar de VVD ook aandacht voor vraagt.

Het is een belangrijk signaal dat het Platform met dit pamflet komt. Het is een breed gedragen Platform met vertegenwoordigers vanuit Ondernemers Kontakt Arnhem (OKA), Cultuur Netwerk Arnhem (CNA), vereniging City Centrum Arnhem (CCA),  vereniging van eigenaren Citycentrum Arnhem (VECA), Koninklijke Horeca Nederland, Hotel Overleg regio Arnhem (HORA) en de stichting Grootwinkelbedrijf Arnhem.

Het college heeft VVD Arnhem toegezegd direct na de zomer inhoudelijk te reageren op het pamflet van het PBA; wat vindt het college van de acties en belangrijker, welke acties kunnen snel worden ingevoerd? Wanneer we deze reactie hebben zal de VVD met voorstellen komen. Onder andere met een plan om de parkeertarieven te halveren.